Post Image

Kölni történet

Zsolesz / 2016-05-26

Aki a 18. századi Kölnben sétált, egy dolgot biztosan azonnal észrevett: a szennyel teli utcák rossz szaga az egész várost elborította. Köln bűzlött. Viszont ott voltak az úgynevezett “francia holmit” áruló piacok, ahol a legfinomabb luxusárukat, selymeket, nemes csipkéket és bőrárukat kínálták. Itt már érezhető volt az, ami Kölnt, a nagyvárost különlegessé tette: fahéj-, citrus-, menta-, narancs-, muskotály-, bergamott-, és lime-illatát. ilhelm Muelhens kereskedőt, aki a Glockengasse egyik házában lakott, melynek 4711-es számát egy napóleoni parancsnoktól kapta, minden bizonnyal inspirálták ezek az illatok. A többi már történelem!

Aqua mirabilis névre hallgató receptúráját egy ideig tisztán, vagy borral keverve megitták. Összetevőinek gyógyító erőket tulajdonítottak. Amikor Napóleon 1810-ben elrendelte az összes orvosi recept nyilvánosságra hozatalát, Muelhens – titkos receptje védelmében – az Eredeti Kölnivizet külsőleg alkalmazandó illatszernek minősítette. Maga Napóleon is a törzsvásárlók közé tartozott, sőt lovaglócsizmájában még egy extra dobozt is tartott a palack számára. Hamarosan császárok, királyok, az orosz cári udvar, Goethe és Wagner is csatlakoznak a vevők sorához.


Megkezdődött egy márka diadalmenete, mely világszenzáció lett. Bécsben és New Yorkban megnyíltak a képviseletek és a leányvállalatok behálózták a világot. Már 1840-ben 4711-ládákkal tele rakodott kereskedőhajók futnak ki az északi-tengeri kikötőkből és célozzák meg az Indiai-óceán kikötővárosait. A 4711 rövid időn belül a világ vezető parfümévé válik.

A márkát kezdetektől fogva az innováció vitte előre. A 4711 az első vállalat ebben a korban, mely átállt a csak fekve tárolható Rosoli-palackról a híres Molanus-palackra. Ez utóbbi hatszögletű formájával megkönnyítette a szállítást és nagy felületű címkét lehetett rá elhelyezni, mely a máig is használt kék-arany dizájnnal az első színes címke volt a maga korában. Az összetevők minőségének biztosítása érdekében már 1869-ben virágmezőket vásároltak Grasse-ban. Az akkori tulajdonos P. P. Muelhens illat-inspirációkat keresve Indiába, Ázsiába és a keleti világba utazott, számos olyan illatot teremtve meg, mint a Heliotrop vagy a Shahi. A 4711 márka ernyője alatt újabb és újabb parfümök és illatok jelentek meg, melyek hozzájárultak a vállalat világsikeréhez. A 4711 folyamatosan követte a nemzetközi piac trendjeit, különösen a párizsi irányzatot, és állandó kapcsolatot tartott fenn az elismert palack-formatervezőkkel.

A 20. század elején végbemenő ipari forradalom során az illatvilágban úttörő jelentőségű innováció történt. Egy új eljárással az eddig kedvelt virágillatú parfümök helyett már fantáziaillatokat is elő lehetett állítani. Ezzel a módszerrel dolgozott új illatkompozícióján Coco Chanel is, aki szintén a nemrég felfedezett aldehideknek köszönhette sikerét. Mindkét illat 1921-ben jelent meg a piacon – a Chanel No. 5 és a 4711 Tosca-ja, mely hamarosan a világ legnagyobb példányszámban eladott parfümévé vált. A 20-as években, amikor már régóta a legjelentősebb parfümházak közé tartozik, a híres Glockengasse Nr. 4711 ernyőmárkává válik.

222 éves története során a 4711 a kozmetikai piac ikonikus szereplőjévé vált. 222 év kultúrtörténet, érzelem és szenvedély, melynek csupán egyetlen célja van: különleges illatokkal szebbé tenni a világot!

További információk a www.4711.com valamint a www.facebook.com/houseof4711 Facebook oldalon találhatók.


A Glockengasse a Világháború után

Az újjáépített ház a 60-as években
A parfüméria pazar belső tere

Kapcsolódó bejegyzések