ÍGY VÁLTOZTAK A SZÉPSÉGÁPOLÁSI SZOKÁSOK HAZÁNKBAN A PANDÉMIA ALATT
Nagyot ütött a kozmetikai iparon a koronavírus-járvány, a McKinsey tanácsadó cég összefoglalója szerint 2020-ban globálisan 33 százalékkal esett a dekorkozmetikumok forgalma, míg a szépségápolási kategóriában az összesített kiskereskedelmi forgalom 15 százalékkal csökkent. Azonban 2022-re éves szinten újra növekedést várnak a szakértők.
Az utóbbi évek tudatosabb vásárlókat, míg a járványhelyzet átalakuló keresletet hozott a kozmetikai és szépségiparban. A magyar Helia-D tapasztalatai szerint a járvány kevésbé volt hatással a forgalomra, de néhány ellátási csatornában már jelentkeztek problémák: egyes csomagolóanyagok, például pumpák, tégelyek és a készítményekhez szükséges néhány speciális anyag is több hónapos késésben van.
Jól teljesített a 40 éves magyar márka
A nehézségek ellenére sikeres évet zárt a Helia-D. Budaházy Péter tulajdonos, ügyvezető igazgató elmondta, hogy folyamatosan növekszik az idén 40 éves márka: 2004-ben vették meg a brandet és a recepteket, és került újra magyar tulajdonba a cég. Ekkor 200 millió forint volt a forgalom, 2021-re a Helia-D Kft. árbevétele már meghaladta a 2 milliárd forintot.
A járványhelyzet a Helia D-t kevéssé sújtotta, a drogériáknak nem kellett bezárniuk a korlátozások alatt, de az idegenforgalmi helyeken a termékeladások szüneteltek és a kozmetikák is sokáig zárva voltak. A pandémia a vásárlói szokásokat azonban átalakította: a nemzetközi trendekkel összhangban a dekorkozmetikumok iránti érdeklődés az állandó maszk használat miatt visszaesett, viszont a fertőtlenítő termékek iránt lényegesen megugrott.
Budaházy Péter szerint a globális ellátási láncok problémái és az alapanyaghiányok a múlt év végén kezdtek begyűrűzni, bizonyos csomagolóanyagok, néhány alapanyagnál az árak vagy lényegesen emelkedtek – például a glicerin és sok növényi olaj esetében – és egyes alapanyagok átmenetileg vagy tartósan elérhetetlenné váltak. A speciális anyagok között van olyan, ami féléves csúszásban van, de a Távol-Keletről érkező csomagolóanyagok és pumpák is több hónapot késnek, ez pedig jelentősen megnehezítheti a gyártást. Azt egyelőre még nehéz pontosan megítélni, hogy az ukrajnai háború milyen hatással lesz az alap- és csomagolóanyagokra.
A folyamatos termékfejlesztés a legfontosabb
A magyar szépségápolási piacra is a nyugat-európaihoz hasonló trendek érvényesülnek. Nő a természetes növényi alapú vegán és natúr termékek iránti kereslet, és a hatóanyag tartalom alapján történő tudatos termékválasztás. Egyre több vásárló keresi a lemosókat és a szérumokat, és alakít ki többlépcsős bőrápolási rutint.
A másik erős trend a piacon, hogy a független nemzetközi minősítések egyre jobban számítanak a vevőknek. A Helia-D mindig is a növényi hatóanyagokra koncentrált, de az utóbbi években egyre fontosabbá vált, hogy a termékek „Vegan” minősítést kapjanak, ezért a Helia-D az angol Vegan Society-vel minősítetti már az ilyen termékeit, a veszprémi PL Beauty üzeme pedig a natúr termékek gyártására jogosító Ecocert minősítést szerzett 2021-ben.
Indulnak az új márkák, épül az új fejlesztő labor és üzem
A 2022-es évnek a Helia-D több beruházással vág neki: januárban elindult a Supernova Depil Wax szőrtelenítő termékek gyártása. A második negyedévben indul a Nora Beauty dekorkozmetikai márka, amely Ördög Nóra televíziós műsorvezető és a Helia-D közös vállalkozása. Tavaly megújult a gyógynövény alapú hajhullás elleni Regenero termékcsalád, és a Helia-D megvette a gyógynövény alapanyagot gyártó céget is. Az idén a gyógynövény feldolgozáshoz, a szőrtelenítő és a dekor termékek gyártásához épül a cégcsoport új, korszerű gyártógépekkel felszerelt üzeme Veszprémben. A több száz millió forintos beruházás része egy újabb fejlesztő labor létrehozása is.