CSENDES NYITVATARTÁS A DECATHLON-NÁL
Követendő példa a sportáruház lánc kezdeményezése, akik elsőként nyújtanak segítő kezet autista embertársaink felé, speciális körülményeket biztosítva számukra. Azonban a két órányi csendes, nyugodt vásárlási környezet biztosítása önmagában véve kevés lenne, de a Decathlon ennél tovább ment!
Október elsejével elindult a „Csendes nyitvatartás” a magyarországi Decathlon áruházakban, mellyel a vállalat az autizmussal élő vásárlók számára szeretné megkönnyíteni a bevásárlást. Ennek keretében minden hónap első hétfőjén, délelőtt 10 és 12 óra között megváltozott körülményekkel üzemelnek az áruházak országszerte: nem szolgáltatnak zenét, csökkentik a világítást, a hangosbemondókat csak biztonsági esetben használják, a kasszasoroknál pedig előre engedik az érintett vásárlókat és családtagjaikat.
Május óta dolgozik együtt a Decathlon Magyarország az Autisták Országos Szövetségével (AOSZ) egy olyan, Magyarországon egyedülálló kezdeményezésen, mely túlmutat a zaj- és fényhatások csökkentésén.
„Sokan azt gondolják, hogy a probléma a zajok megszüntetésével és a fényhatások csökkentésével egy csapásra orvosolható. Az autizmus, vagy ahogy más néven hívjuk spektrumzavar azonban ennél összetettebb és egyénenként változó. Ezért kivétéles ez az együttműködés, hiszen a technikai feltételek mellett, a Decathlon saját dolgozóit is érzékenyítette.” – mondta Kővári Edit, az AOSZ elnöke.
Az indulásra való felkészülés hónapjaiban a vállalat folyamatos szakmai kapcsolatban volt az AOSZ-szal, az ő iránymutatásuk mellett dolgozták ki az áruház megváltozott működési körülményeit is. Ennek eredményeképpen nem használják a hangosbemondót, lekapcsolták a zenét és a világítást is csökkentették. A kasszánál előre engedik az autizmussal élő vásárlókat és családtagjaikat, illetve többi vásárlójukat is arra kérték, hogy ebben a két órában ők is legyenek megértőbbek.
Ezen felül a Decathlon minden áruházában lehetőséget biztosított saját dolgozói számára egy kötetlen beszélgetésre az Autisták Országos Szövetségének mentoraival, akik hasznos tanácsokkal látták el őket az autizmussal élők igényeivel kapcsolatban is. Az ő viselkedésük ugyanis esetenként nagyban különbözik a megszokott vásárlói közegétől.
„Egy munkatársunk felvetésére még tavasszal kezdtünk el foglalkozni ezzel a témával. Talán a vállalati kultúránkból is adódik, hogy maximális nyitottság fogadta az ötletet, így gyorsan eldőlt, hogy közösen belevágunk.„– mondta Gulyás Marianna, a Decathlon társadalmi felelősségvállalás vezetője. „Az AOSZ mentoraival közös beszélgetések után sok pozitív visszajelzést kaptunk áruházainkból is, több munkatársunk fogalmazta meg, hogy nagy büszkeséggel tölti el a tudat, hogy a Decathlonnál dolgozhat.”
A „Csendes nyitvatartás” első két órája zökkenőmentesen zajlott az összes áruházban az autizmussal élő vásárlók és a dolgozók legnagyobb megelégedésére. A következő ilyen alkalom november 5-én lesz, addig is szívesen fogadják a kérdéseket, észrevételeket az ugyfelszolgalat@decathlon.com e-mail címen.