Post Image

TŐLÜK SZEBB A VILÁG!

Zsolesz / 2018-03-15

A szépségipar egyre jelentősebb mennyiségben használ fel növényi kivonatokat a finomkozmetikumok előállításához. Ami nekünk, fogyasztóknak öröm, az sajnos a növényvilágnak és a fejlődő országok éhbérért dolgozó munkavállalóinak üröm. Szerencsére mind több cég vezetői gondolkodnak felelősen, így a  környezet és a becsületes kereskedelem – vagyis fair trade – iránti elkötelezettség immár néhány márka védjegyévé vált. Vegyük például a test- és arcápolók kedvelt bőrpuhító hatóanyagát, a pálmaolajat. Ahhoz, hogy ki tudják elégíteni a pálmaolajiránti világkeresletet, ősi esőerdőket irtanak ki, bennszülötteket üldöznek el a földjükről, az orangutánokat pedig a kihalás szélére sodorják – hiszen kell a hely az újabb és újabb olajpálma-ültetvényeknek.

A kézi készítésű, formabontó natúrkozmetikumairól ismert Lush-t már kezdetek óta foglalkoztatják azok a negatív környezeti és társadalmi következmények, amelyek a pálmaolaj kozmetikai célú felhasználásával járnak, ezért alaposan körbejárták a kérdést. Kutatásaikból nyilvánvalóvá vált, hogy ha meg akarják állítani a pusztítást Indonéziában, azonnali és drasztikus lépésekre van szükség. Ezért egy másik szappangyártóval összefogva kifejlesztettek egy pálmaolajmentes szappanalapot napraforgó-, repce- és kókuszolaj keverékéből. Annak érdekében pedig, hogy más gyártók legalább a felére csökkentsék pálmaolaj-felhasználásukat, környezetvédelmi és ipari szervezetekkel közösen létrehozták A Pálmaolaj Alternatíváinak Aktív Kereséséért (ASAP) nevű munkacsoportot. Az angol márka túlnyomó többségben szilárd szappanokat, samponokat, testápolókat, valamint habfürdőket gyárt, amivel jelentősen visszaszorítják a szintetikus csomagolóanyag-felhasználást, ezzel is csökkentve a környezetre háruló hulladékterhelést. A tisztességes kereskedelem jegyében a shea-vajat közvetlenül az őstermelőktől vásárolják, akiknek ezáltal magasabb munkabért, jobb megélhetést biztosítanak.

Lush Karácsony 2017

A shea-vaj egy gyengéden tápláló, vitamindús növényi olaj, melyet a Nyugat-Afrika szavannás területein honos, terebélyes, akár 15 méter magasra megnövő afrikai fafajta diójából nyernek. A helybeliek évszázadok óta változatlan eljárással, kemény kézimunkával dolgozzák fel a shea-diót, hogy kinyerjék belőle az illatos, bőrnyugtató hatású shea-vajat. A Lush két munkatársa egy kis ghánai faluba utazott, íme egy részlet a beszámolójukból:
„Asszonyok válogatták szét a jó és a gyengébb minőségű shea-diókat, majd a megfelelő szemek az őrlőbe kerültek. Ötven-nyolcvan kiló őrölt dió kerül az üstökbe, ahol 45 percen át egyenletesen hevítik, vigyázva, nehogy leégjen. Kemény munka, a füst csípi a szemet, a hőség alig elviselhető. Alan kipróbálta, és mindössze négy percig bírta a munkát. Az üstöt ezután két asszony helyezi a betontalapzatra, ahol vizet adnak hozzá, és elválasztják a vajat az egyéb anyagoktól. A dolgozó nők nem ritkán csecsemőiket szoptatják munka közben.”
A felvásárlók megtehetik, hogy éhbért adnak az emberek munkájáért, a helyieknek ugyanis jóformán semmilyen megélhetési lehetőségük nincsen. A felelősen gondolkodó vállalatok felkutatják az őstermelőket, és tisztességes árat ajánlanak a portékájukért, ily módon az üzleti hasznot nem a közvetítők fölözik le.

 

tőlük szebb a világ, fair trade, társadalmi felelősségvállalás, rúzs és más

A shea-vaj készítőit hasonló módon támogatja a provence-i központú L’Occitane márka, amely egyetlen év alatt a Burkina Fasóból exportált shea-vaj ¾ részét vásárolta meg és használta fel kozmetikumai készítéséhez. A cég támogatja a hagyományos termelési módokat, segíti a helyi munkavállalás lehetőségeit, és biztosítja a minőségi előírások betartását. Burkina Fasóban, a L’Occitane-ültetvények közelében hivatalosan is megnyitotta kapuját egy nőknek és lányoknak létrehozott oktatóközpont, ahol évente 150 nőt tanítanak meg írni-olvasni. Nevének, a Bangre Nomának jelentése „a tudásnál nincs hatalmasabb”. – Figyelembe véve a régió előtt álló nagyszabású feladatokat, a kezdeményezés csupán jelentéktelen csepp a tengerben. De ez az, ami értelmet, jelentést és okot ad a márka létezésének. “A kezdetektől – amikor 30 évvel ezelőtt először használtam párlóberendezésem – minden választásunkat ez a kettős vágy befolyásolta: védelmezni és segíteni” – mondja Olivier Baussan, a vállalat alapítója.
A L’Occitane kozmetikumok csomagolóanyagai alga felhasználásával készülnek, melyet a velencei csatornákból távolítanak el a szennyezettség felszámolásáért indított harc keretében. A karton- és papíranyagokat a fenntartható fejlődés elve alapján művelt erdőkből szerzik be, a gyárainkban a keletkezett hulladékot válogatják és újrahasznosítják.

Az Yves Rocher márka számára a környezetvédelem úgyszintén az egyik alapelv: „Kiaknázni a növényvilág gazdagságát úgy, hogy ne károsítsuk, ne fenyegessük a növényt, annak jövőjét és környezetét: ez a környezetvédelem.” Hogy limitálják tevékenységük környezetre gyakorolt hatását, megalkották a szigorú Yves Rocher Növényi Chartát és Csomagolási Chartát. A szállítások során újrahasznosított kartondobozokat használnak, vásárlóiknak küldött képeslapjaikat telepített erdőkből származó fákból készült papírra nyomtatják, és 2006 óta márkaboltjaikban kizárólag újrafelhasználható bevásárlótáskát adnak (tekintve, hogy csupán Franciaországban minden harmadik nőt vásárlójuknak tudhatnak, ezek bizony nem kis tételek). Ezenfelül az ENSZ Környezetvédelmi  „Ültessünk a bolygónkért” programjához csatlakozva a cég elkötelezte magát hárommillió (!) fa ültetésére 5 éven belül.

tőlük szebb a világ, fair trade, társadalmi felelősségvállalás, rúzs és más

A luxuskozmetikumokat gyártó presztízsmárka, a La Prairie tengeri hatóanyagokkal ifjító termékcsaládjának bővítésével párhuzamosan a tenger ökoszisztémájának védelméből is kiveszi részét. A termékek alapjául szolgáló erjesztett algakivonatok kizárólag fenntartható, szárazföldi akvakultúrákban termesztett tengeri növényekből származnak, anélkül, hogy veszélyeztetnék a tenger érzékeny egyensúlyát.  A La Prairie ráadásul mindhárom fajta algás terméke bevételéből támogatja az Ocean Futures Society munkáját, mely az adományokat a széles körű ismeretterjesztésre és bolygónk óceánjainak megóvására fordítja.

A felelős gondolkodású vállalatok mindenki számára követendő példát nyújtanak, hiszen még a legkisebb cég, de a háztartások is sokat tehetnek a környezet védelme érdekében – a szelektív hulladékgyűjtéssel, a kisebb papírfelhasználással, a visszaváltható palackokban kapható víz vásárlásával és az energiatakarékossággal rengeteget tehetünk bolygónk jövőjéért!

Kapcsolódó bejegyzések