SOK HÚS, KEVÉS GYÜMÖLCS- ÍGY ÉTKEZÜNK, MI MAGYAROK
Mi magyarok még mindig nem figyelünk eléggé magunkra, húst eszünk hússal, keveset sportolunk, nem fogyasztunk elég zöldséget és gyümölcsöt – derül ki a Philadelphia legfrissebb reprezentatív kutatásából. A világ egyik vezető krémsajt márkája kutatást készített a magyarok étkezési szokásairól és megvizsgálta, hogy milyen étkezések szerepelnek napirendünkben, mennyire figyelünk élelmiszereink összetételére, milyen gyakran sportolunk vagy lazítunk a képernyő előtt. Kiss Ramóna, a Philadelphia kampányarca ismertette az eredményeket a napokban, sajtótájékoztató keretében.
Az egészséges étkezés egyre népszerűbb, ezzel párhuzamosan rendszeresen mozogni és tudatosan táplálkozni trend, amit a világon több millióan követnek. A tudatos táplálkozás és a rendszeres sportolás nemcsak a vonzó külső miatt fontos, hanem befolyásolja közérzetünket, kihatással van mindennapjainkra és nem utolsó sorban egészségünk megóvása és a betegségek elleni küzdelemben is óriási szerepe van.
A 400 fős mintavétellel készült – a Philadelphia megbízásából készített – felmérésből kiderült, a tudatos táplálkozási trend ellenére a magyarok többsége továbbra sem figyel arra, hogy mikor mit eszik. A válaszadók 71%-a nyilatkozott úgy, hogy szeret nassolni, de ez az arány a 20-30 évesek körében még ennél is magasabb, 80%.
A kutatásból kiderül, a magyarok döntő többsége továbbra is a napi háromszori étkezést preferálja, érdekesség, hogy az étkezések gyakorisága az anyagi helyzettel nincs összefüggésben, sőt, a legmagasabb jövedelmi státuszúak körében az átlagosnál többen vannak azok, akik naponta csak kétszer étkeznek. A nap legfontosabb étkezését, a reggelit továbbra is kihagyjuk és bár a többség az ebédet tartja a fő étkezésnek, minden negyedik magyar a vacsorát tekinti annak.
A magyar háztartások háromnegyedében gyakran főznek. A válaszadók 41%-a szinte minden nap főz (vagy ha nem ők, valaki a háztartásban), további 35%-uknál, ha nem is mindennapos a főzés, de gyakori. Az ételhordók nemzete vagyunk, a megkérdezettek közel fele 46% otthonról visz magával meleg ételt ebédre, további 8% szintén otthonról visz, de csak valami hideget. 17% a munkahelyén található étteremben ebédel, 5% egy közeli kifőzdében. A megkérdezettek 21%-a csak a munka végeztével ebédel otthon.
A megkérdezettek több mint harmada naponta fogyaszt valamilyen tejterméket, negyedük eszik húst és zöldséget, és csak 17% eszik gyümölcsöt napi szinten. A háztartások túlnyomó többségében a legáltalánosabb zsiradék továbbra is a napraforgó olaj, ahol nem használják, ott azonos mértékben váltják ki olívaolajjal és sertészsírral. Pozitívum, hogy baromfi húst gyakrabban fogyasztunk (67%), mint sertést (30%), halat azonban továbbra is kevésszer eszünk, csupán 1% számára a leggyakoribb hústípus.
„Próbálok odafigyelni arra, amit eszek, rendszeresen mozgok, de tisztában vagyok azzal, hogy mindez az egészséges életmódhoz nem elég. A hétköznapokban igyekszem könnyű és finom ételeket fogyasztani és nem leterhelni a szervezetemet. Mostanában eléggé pörgősek a napjaim, ezért is nagyon fontos, hogy rendszeresen, naponta többször étkezzek” – mesélte Kiss Ramóna a Philadelphia ma délutáni sajtótájékoztatóján, ahol többek között a kutatás eredményeiről számoltak be.
Megdöbbentő, hogy a magyarok harmada egyáltalán nem sportol, és további egyharmaduk a havi rendszerességnél is ritkábban végez testmozgást. Mindössze 14% él aktív életet és mozog hetente többször. További 8% az, aki heti egyszer sportol.
„Nagyon fontos, hogy odafigyeljünk magunkra, rendszeresen mozogjunk és tudatosan táplálkozzunk. Nekem is nagyon sokat segített, hogy testnevelés-tagozatos iskolába jártam és hogy sokáig röplabdáztam. A mai napig próbálom megoldani, hogy eljussak mozogni, bár mostanában a napjaimba nehezen tudom beilleszteni” – tette hozzá Kiss Ramóna.
Sport helyett inkább a képernyő előtt ülve ütjük el az időt. A válaszadók átlagosan 145 percet töltenek egy nap a TV előtt. A legtöbben 1-3 órát tévéznek, de 13% 4 óránál többet töltenek a képernyő előtt. 12% kevesebb mint egy órát néz tévét, 9% pedig úgy nyilatkozott, nem szokott tévézni.
A kutatásból azt is megtudhatjuk, hogy a krémsajt népszerű a magyar háztartásokban, érdekes, hogy az aktív sportolók magasabb arányban fogyasztanak sajtkrémet, mint akik kevesebbet, vagy egyáltalán nem mozognak. A sajtkrémek felhasználásnak tekintetében nem vagyunk túl kreatívak, a válaszadók 54%-a elsősorban hideg, vagy meleg szendvicsekhez használja és 28%- uk nem is említett ezen kívül más felhasználási módot.
„A kutatásból jól látszik, hogy a magyarok többsége még mindig nem ismeri, hogy milyen széles felhasználási lehetőséggel bírnak a krémsajtok. Kiválóan alkalmasak édes vagy sós sütemények készítéséhez, főzéshez, és hideg mártogatóshoz, szószokhoz egyaránt. Vállalatunk most két új ízesítésű krémsajtot is kínál a fogyasztók számára; a karakteres, de mégis lágy tormás és a mediterrán nyaralások emlékét idéző bazsalikomos & fenyőmagos ízeket” – emelte ki Temesvári Kornél, a White Lake Kft. ügyvezetője.
A Philadelphia szendvicskrémről
Az első krémsajtot William Lawrence amerikai tejtermelő készítette 1872-ben, és a termékeket 1880-tól the Empire Company néven kezdte el forgalmazni fóliázott csomagolásban. A márkát a későbbiekben Philadelphia névre keresztelte, mivel Philadelphiát abban az időben a legjobb minőségű élelmiszerek fővárosának tartották. A New York-i Phoenix Cheese Company 1903-ban megvásárolta a Philadelphia védjegyet, az 1928-as egyesülés óta pedig már a Kraft Cheese Company – 2012 óta Mondelez International – gyártja a krémsajtokat. A Philadelphia alapítása óta arra törekszik, hogy a legízletesebb és legzamatosabb krémsajt falatok kerüljenek az emberek asztalára. Nagyszerűen alkalmazható levesek, saláták, főételek, desszertek és italok elkészítéséhez.