MIT CSINÁL EGY PRODUCER? HELMECZY DOROTTYA ELÁRULJA
Helmeczy Dorottya a Megafilm producere a készülő családi mesemozi, az “El a kezekkel a papámtól” kapcsán mesélt a munkájáról és elárult néhány kulisszatitkot is!
Hogy jött az ötlet egy mese filmvászonra álmodására?
H.D. Körülbelül 3 éve landolt nálam az eredeti Lakner Artúr mű televíziós filmhez íródott forgatókönyve, de anno egy másik filmötlet megvalósítását tartottuk relevánsabbnak, ezért 2 évig pihent a fiókban. Tavaly eszembe jutott – azonban az eredeti mű nem egy mese, hanem egy nagyon komplex történet, nehezen megfilmesíthető, viszont az üzenete az örök, ezért foglalkoztatott a téma, de egyértelműen szükség volt átírni az eredeti művet, hogy működjön a vásznon is.
Eleinte a mese alapgondolatából kiindulva mindenképpen női írókban gondolkodtam, de egyre komplexebb és bonyolultabb történethez érkeztünk, így eszembe jutott Horváth András Dezső kollégám, akinek sikerült egy egyszerű képleteken alapuló, világában viszont teljesen rendhagyó forgatókönyvet írnia.
Ezért az „El a kezekkel a papámtól!” című filmre nem is megfelelő kifejezés a feldolgozás, mert valójában ez teljes mértékben átdolgozása az eredetinek. Emiatt változtattuk meg a címét is.
Magyarországon évtizedek óta nem készült élő szereplős gyerekfilm- nem tartottál attól, hogy egy nagyléptékű családi mesefilm túl kockázatos?
H.D. A hasonló műfajú amerikai élőszereplős filmekben már hosszú évek óta ötvözik a felnőtteknek és a gyerekeknek szóló üzeneteket, a hihetetlen vizualitás mellett alapvetően heroikus történetekre építenek. Mi viszont az El a kezekkel a Papámtól történettel visszatérünk az eredeti mesei alapokhoz. Ehhez már csak hozzáadódik, hogy a járvány kapcsán kialakult helyzet miatt a hagyományos értékeket hordozó családi film – egy ”szeretetmese” – sosem volt aktuálisabb.
Másrészt igen, a mese mozi kockázatos műfaj, de a kockázatában van az ereje! Minden, ami igazán jól működik, az alapvetően kockázatos.
Producerként milyen konkrét feladataid vannak?
H.D. Kell egy alapötlet, és meg kell hozzá találni az alkotói csapatot, amelyik meg tudja valósítani azt a víziót, ami miatt a Gyártó cég beleszeret az ötletbe. A film felépítése, elindítása a gyártó cég felelőssége. Meg kell keresni a filmhez a finanszírozási forrást, ez egy lobbi folyamat is, tudni kell érvelni amellett, hogy miért érdemes éppen a mi filmünket támogatni, miben jobb, különlegesebb az más produkcióknál. Ezután következik egy gazdasági folyamat: ki kell dolgozni és pályázati formába kell foglalni a finanszírozás részleteit. A stratégia felépítése az alapötlettől számítva filmtől függően akár 2-3 évig is tarthat. Az előkészítésnél szerintem minden fontosabb megbeszélésen jelen kell lenni – például a látványvilágot, a castingot, a film ritmusát érintő témákban. Viszont ahogy elkezdődik a forgatás, át kell adni a karmesteri pálcát a rendezőnek – ekkor már a pozícionáláson kell dolgoznom. Ez a film úgy készül, hogy a forgatással párhuzamosan vágják – minden forgatási nap végén megnézik az alkotók is, és én is. Ez sokat segít nemcsak a dramaturgiai nyomon követésben, de abban is, hogy a forgatás alatt átgondolható legyen, hogy mikor, miért és kiknek fogjuk azt vetíteni.
Mi volt a legfontosabb szempont a főszereplő kiválasztása során?
H.D. Mivel a film fontos pillérét adja a zene, a főszereplő kiválasztásánál el kellett dönteni, hogy egy jól éneklő színésznőt válasszunk, vagy egy kiváló énekesnőt, aki tud játszani. Úgy döntöttünk, hogy legyen egy olyan népszerű énekes, aki akár egy stadiont is meg tud tölteni. Csobot Adél behívása a castingra Dobó Kata ötlete volt, de többen is megnéztük, meghallgattuk.
Mi jelentette számodra a legnagyobb kihívást a film előkészületei során?
H.D. Az egyik mindenképpen a forgatókönyv fejlesztése volt. Amíg nincs meg az a könyv, amit egyhuzamban végig tudok olvasni, ami a számítógép képernyője elé szegez, addig a fejlesztés folyamat nem érhet véget. Fontos volt, hogy az egyszerű képleteken alapuló történet egyszerre sok szempontnak megfeleljen – zenei betéteknek, gyerekszereplőknek, megszólítsuk a felnőtteket, különleges „nem létező”, elképzelt miliőbe helyezzük a történetünket. A másik nagy kihívás a gyerek főszereplő megtalálása volt. Színi tanodákban kerestük, iskolákban tettünk közzé felhívást, számtalan videót és iskolai előadást néztünk végig. A fejünkben volt egy kép Dorkáról, tudtunk, hogy kit keresünk – a karaktert magát kellett megtalálnunk. 400 gyereket hallgattunk meg, mire megtaláltuk Dorkát. A járványügyi helyzet ugyan megnehezítette a dolgunkat, de végeredményben nem volt annyira fájdalmas: a főszereplő megtalálásában még segített is a plusz két hónap.
Mi a várakozás a nézettségre vonatkozóan?
D.H. 200 ezres nézettséget mindenképp szeretnénk elérni, de a 300 ezresnek már örülnénk is! Ez egy deklaráltan közönségfilm lesz, ráadásul rendkívül látványos. Családi film, vagyis minden generációnak tartogat meglepetéseket.
Hány moziban és mennyi ideig fogják vetíteni a filmet?
D.H. Ha rajtam múlik, márpedig ez is az egyik feladat, akkor minden mozi egyszerre kezdi el vetíteni. Hogy meddig tartják műsoron? Az a filmtől függ. A mozik addig játsszák, amíg van rá kereslet. Ezért fontos már az első héten magas nézettséget elérni, hogy megkapjuk a következő hetet. Azután hetente újra kell lobbizni a filmünkért. Ha jó a produkció, a mozik érdeke is, hogy műsoron tartsák.
Mikor lesz a premier?
D.H. Ez egy tökéletes karácsonyi film, ezért 2021.december 2-re tervezzük a premiert!
Nagyon sok sikert kívánunk hozzá!
Ha szeretnél többet megtudni a filmről, belesni a mozi kulisszatitkaiba kövesd az “El a kezekkel a papámtól!” Facebook és Instagram oldalát:
Facebook: https://www.facebook.com/elakezekkelapapamtol
Instagram: https://www.instagram.com/elakezekkelapapamtol/