Post Image

FIGYELEM! VALÓSZÍNŰLEG TÚL KEVESET ISZOL!

Rúzs & Más / 2019-03-13

Országos kutatásban vizsgálták a hazai fogyasztók folyadékbevitellel kapcsolatos szokásait és ismereteit, amelyből kiderült: ellentmondásos a magyar fogyasztók és az ajánlott napi folyadékbevitel viszonya. Bár a megkérdezettek közel kétharmada odafigyel napi folyadékfogyasztására, felük pedig tisztában van az ajánlott folyadékbeviteli mennyiségekkel, a mindennapok során a többség a szükségesnél kevesebbet iszik.

Keveset isznak a magyarok!

A magyar fogyasztók többsége, tízből hat felnőtt – saját megítélése szerint – odafigyel a napi folyadékbevitelére és csupán a válaszadók tizede nem törődik ezzel. E téren a nemek között nincs különbség, ám az életkor előrehaladtával nő a tudatosság, ami ráadásul a településmérettel is összefüggésben van. Ez azt jelenti, hogy míg az 50 éven felüliek 65 százaléka figyel oda a folyadékfogyasztására, addig a 18-29 éves korosztályban, valamint a községekben és falvakban kisebbségben van a tudatosak tábora – egyebek közt ez derül ki abból a reprezentatív, országos kutatásból, amely a Coca-Cola Magyarország megbízásából készült el.

hidratáció, coca-cola, kutatás, felmérés, vízivás, folyadékbevitel, rúzs és más

A felmérésből világossá vált az is, hogy milyen praktikákat vetnek be a legtöbben azért, hogy elegendő mennyiségű folyadékot fogyasszanak. A folyadékbevitelre figyelők közel fele mindig hord magánál valamilyen innivalót, vagy kiteszi azt szem elé, a válaszadók több mint harmada pedig munkahelyére (is) visz magával innivalót.

Minden második megkérdezett ismeri helyesen a szinte már unalomig ismételt ajánlott folyadékbeviteli mennyiséget, vagyis azt, hogy a felnőtt nőknek átlagos fizikai aktivitás esetén napi 2, a férfiaknak pedig 2,5 liter vizet kell fogyasztaniuk. Nemek szerinti bontásban e téren a nők bizonyultak tájékozottabbnak.

hidratáció, coca-cola, kutatás, felmérés, vízivás, folyadékbevitel, rúzs és más

A többség mégis kevesebbet iszik az ajánlottnál: összességében átlagosan napi kb. 2 liter folyadékot fogyasztanak a megkérdezettek; a férfiak 2,2, a nők 1,8 litert. A válaszadó nők fele, a férfiak negyede ráadásul legfeljebb 1,5 litert iszik naponta. Mindezzel összhangban van a megkérdezettek folyadékbevitelének saját megítélése is: a válaszadók fele véli úgy, hogy a szükségesnél kevesebb folyadékot fogyaszt. „Bár a hűvösebb hónapokban kevésbé érezhetjük szomjasnak magunkat, ne hagyjuk magunkat becsapni és ilyenkor is ugyanúgy figyeljünk a folyadékfogyasztásra, mint nyáron” – tanácsolja Szűcs Zsuzsanna dietetikus.

Hogyan növelhető egyszerűen a folyadékbevitel?

A szükségesnél kisebb folyadékfogyasztás részben azzal magyarázható, hogy nem tartjuk számon a bevitt mennyiséget. Tízből mindössze csak egy ember számolja, hogy mennyit iszik, okostelefonos alkalmazás segítségével pedig csak a válaszadók 1%-a próbálja követni folyadékfogyasztását. „Bonyolult méricskélés helyett elég annyit megjegyezni, hogy naponta 8 pohár folyadék elfogyasztása javasolt” – mondja Szűcs Zsuzsanna. „Ebből a mennyiségből legalább 5 pohár legyen víz, a maradék hármon osztozhatnak az egyéb innivalók, például a teák, gyümölcslevek, tejes vagy növényi alapú italok és alkalmanként az üdítők.”

hidratáció, coca-cola, kutatás, felmérés, vízivás, folyadékbevitel, rúzs és más

A folyadékbevitel során az ételeinknek is fontos szerep jut, és ez viszonylag közismert is. A válaszadók több mint kétharmada tudja, hogy a szervezetünkbe kerülő víz mintegy 70%-át italokból, 30%-át ételekből szerezzük. A fővárosban élők és a felsőfokú végzettségűek vannak leginkább tisztában ezzel, viszont nincs érdemi különbség a nők és férfiak vélekedése között. „Számos étel járulhat hozzá a napi folyadékbevitelünkhöz, ebből a szempontból a leveseken túl a mártások, főzelékek, továbbá a zöldségfélék és a gyümölcsök fogyasztása emelhető ki – teszi hozzá Szűcs Zsuzsanna.
A tudatos élelmiszerfogyasztással kapcsolatban a fogyasztók hiteles és hasznos információkat találhatnak az Okoscimke.hu oldalon, illetve a Coca-Cola Journey cikkeiben.

A kutatásról
Az eNet a Coca-Cola Magyarország megbízásából 2018 őszén a 18 évnél idősebb, rendszeresen internetező népesség körében végzett online kutatást azért, hogy felmérje a referencia beviteli értékkel kapcsolatos információk ismertségét és használatát. A kutatás reprezentatív a 18 évnél idősebb rendszeresen internetezőkre nem, kor és régió alapján.

Kapcsolódó bejegyzések