EMLÉKEZETES DIVATPILLANATOK
Az Angliából induló ipari forradalom hatására fellendülő textilgyártás világszerte egy szélesebb réteghez vitte közelebb a jobb minőségű ruházatot. A textil termékek gyártása lassan a praktikum központú szemlélettől az esztétikum és hordhatóság irányába mozdult el, mely megteremtette a divat fogalmát az öltözködésben is. Összegyűjtöttünk néhány olyan divatpillanatot, mely a maga idejében nagy hatással volt a divat alakulására, nagy tetszést aratott, új irányt mutatott, esetleg megosztotta a vásárlókat és a kritikus divatszakmát.
Coco Chanel, aki először adott nadrágot a hölgyekre
Társadalmi szempontból is az egyik legmeghatározóbb pillanata volt a divattörténetének, amikor a századfordulót követően Gabrielle Bonheur Chanel, azaz „Coco” Chanel, a Chanel divatház megalapítója, igazi lázadóként először nadrágot adott a hölgyekre. Abban az időben történt mindez, amikor már az is formabontónak számított, ha egy hölgy az utcára lépve nem viselt fűzőt. A legenda szerint egy velencei kirándulásra tervezte meg saját maga számára az első darabot, mert úgy vélte, hogy ez a ruhadarab kényelmesebb viseletet biztosít gondolázás és később lovaglás közben is.
Azóta is nők milliói hálásak a divat nagyasszonyának a nadrágért, a kényelmes kosztümökért, a „kis fekete” ruháért és az ikonikus, aldehides illatért a Chanel No5-ért.
Brigitte Bardot cicaszemei, a lapos szandál és a térdig érő szoknya
A környezet és állatvédelemben jeleskedő, a korát méltósággal viselő Brigitte Bardot fiatal korában balerinának készült. Az isteni BB-ként emlegetett francia színésznőt a világ valaha élt egyik legvonzóbb színésznőjeként és szexszimbólumaként tartják számon. Vonzó külsejét egyfajta kislányos báj és eredetiség járta át, mely még vonzóbbá tette őt az emberek szemében. Mandula vágású szemeit fekete tussal hangsúlyozta, mellyel megreformálta a korabeli smink divatot. Nem akart hasonlítani senkire, természetes volt, és mindenben jól mutatott. Dús, szőkére festett haját szerette összekócolni, ritkán hordott ékszert és vallotta, hogy akkor vonzó egy nő, ha jól érzi magát a bőrében. A magas sarkú cipőket kényelmes, lapos talpú szandálra cserélte és gyakran lehetett látni térdig érő, bő vonalú szoknyában, mely egyszerre volt nőies, kényelmes és egyedi. A nők imádták stílusát és Párizs utcáit hamarosan ellepték a cicaszemű, térdig érő szoknyát és kényelmes lapostalpú cipőt viselő lányok és asszonyok.
Audrey Hepburn és a balerina cipő, a fekete garbó, a midiszoknya és a capri nadrág
Audrey Hepburn kétségkívül az örök elegancia, a sikk és a báj megtestesítője. A tehetséges amerikai színésznő, a világhírű divattervező Hubert de Givenchy múzsájaként megjelenésével igen nagy hatással volt és napjainkig inspiráló hatással van a divat alakulására. Neki köszönhetik például a hölgyek, a mai napig igen népszerű, kényelmes balerina cipőket is. A különböző anyagokból és színekben készült lábbeliket a bájos színésznő előszeretettel kombinálta a szintén hozzá köthető midi szoknyákkal és a háromnegyedes, ún. egyenes fazonú, ma is igen divatos capri nadrágokkal. Ő tette továbbá népszerűvé a fekete garbót, mely azóta is szinte minden hölgy gardróbjában az alapdarabok között van.
1954-ben Givenchy mester Audrey Hepburn-nek elkészített legendás illatát, a L’Interdit-t. A parfüm neve azt jelenti “Tiltott” , a teljes sztori pedig így szól: Hubert de Givenchy a törékeny színésznő iránti rajongását egy kizárólagosan az ő számára készített illatban fejezte ki. Mivel egyre többen felfigyeltek a jól sikerült kompozícióra, Givenchy megkérdezte Hepburn-t, hogy mit szólna, ha kereskedelmi forgalomban elérhetővé tenné, amire a színésznő így felelt: Je vous l’Interdis! – azaz: Megtiltom! A parfüm neve ezzel el is dőlt. Később szerencsére meggondolta magát, és a parfüm 1957-ben a polcokra került, a L’Interdit népszerűsége azóta is töretlen.
Farrah Fawcett piros fürdőruhája és a legendás Charlie frizura
Ma már múzeumban őrzik minden idők legnagyobb példányszámban elkelt poszterét, melyhez a szépséges mosollyal bíró, Charlie egyik angyalaként világhírnévre szert tevő, Farrah Fawcett állt modellt a 70-es évek derekán. A gyönyörű, amerikai színésznő egyrészes piros fürdőruhában pózol az ikonikus képen, melyet Bruce McBroom készített és melynek népszerűsége minden képzeletet felülmúlt. A poszter megjelenését követően az üzletek polcairól minden piros egyberészes fürdőruha elkelt és a hölgyek megrohamozták a fodrászszalonokat. Kétségkívül a poszteren látható, lépcsőzetes ún. „Charlie” fazont kérte a legtöbb hölgy a hetvenes években fodrászától, mely minden idők egyik legnépszerűbb női frizurájává vált.
Linda Evangelista és a tisztítószeres flakonba zárt Moschino Fresh
Az ezredfordulót követő időszak a divatszakmában igen eklektikus volt, számos korábban tabunak számító téma elfogadottá vált, emiatt az alkotóknak nagy kreativitásra volt szükségük a figyelem felkeltésére. A Moschino cég reklámkampánya átütötte ezt a falat és 2015-ben bombaként robbant a neves divatház nagy feltűnést keltő Moschino Fresh női illat bemutatása.
A Steven Meisel által fényképezett ikonikus fotón a világ valaha élt egyik legnépszerűbb topmodellje a fantasztikus Linda Evangelista látható, aki elegáns háziasszonyként üvegasztalt takarítva pózol. A népszerű modell a tisztítószeres flakonba zárt új Moschino illatot hol a tisztítandó felületre, hol magára szórja. A hatás nem maradt el, a kreatív kampányt óriási figyelem kísérte.
Sir Anthony Hopkins és a fánkos póló
Anthony Hopkins korosztályának az egyik legtehetségesebb és legelismertebb színésze. A kétszeres Oscar-díjas, walesi születésű művészről kevesen tudják, hogy képzett zenész. Az 1993-ban, Erzsébet királyné által lovaggá ütött színészóriás 2012-ben a birminghami szimfonikus zenekar közreműködésével zenei tehetségét is bizonyítva, kiadott egy saját műveiből álló komplett zenei albumot.
A visszafogott, sztárallűröktől mentes művész mindenkit meglepett, amikor 2022-ben igent mondott a népszerű spanyol divatcég, a Loewe felkérésére. A 84 éves világsztár a tőle megszokott természetességgel, fánkos pólóban és egy trendi szegecses kabátban pózol a Juergen Teller által készített, remek hangulatú fotókon.
„Anthony Hopkins-ból csak egy van a világon”, fogalmazott a Loewe cég kreatív igazgatója, A divatfricska, mely példátlan figyelmet vonzott a divatház felé, a kortalan életszeretet kívánta közvetíteni, mely tökéletesen kézzelfogható az osztatlan sikert arató reklámfotókon.