FÉL ÉVSZÁZADA AZ AUTÓPÁLYA MENTÉN – 50 ÉVES AZ M7 BISZTRÓ
Fehérvár Bisztró, Albapark, és most már évek óta M7 Bisztró. Egy ikonikus hely, ahol állandó vendég volt az Omega együttes, gyakori vendég volt Kern András, Somló Tamás, a Pa-Dö-Dő és sokan mások, akik úton a Balaton felé Székesfehérvár mellett álltak meg egy rövid pihenőre. A legendás hely idén nyáron ünnepli 50. születésnapját, ami tökéletes alkalom egy kis nosztalgiázásra és egyben a jövőbe
pillantásra is. Egy fél évszázados történet a hazai gasztronómia és vendéglátás folyamatos alkalmazkodásáról, fejlődéséről és újratervezéséről.
Családi örökségből stratégiai szemlélet
1975. augusztus 1-jén, az M7-es autópálya Fehérvárig tartó szakaszának átadásával egy időben nyitotta meg kapuit Magyarország első autópálya menti vendéglátóhelye, akkori nevén Fehérvár Bisztró.
Az étterem története egy személyes szakmai pályával kezdődött. „A Fehérvár Bisztrónak édesapám készítette el a konyhatechnológiai terveit a Fejér Megyei Vendéglátóipari Vállalat munkatársaként. A nyolcvanas évek közepén már vezetőként tért vissza ide, majd a kilencvenes évek elején – a privatizáció időszakában – tulajdonossá vált” – idézi fel a kezdeteket az étterem jelenlegi tulajdonosa, Szakály Attila.
„Különös idők voltak ezek” – emlékszik vissza a hely megálmodója, a ma már nyugdíjas éveit élvező Szakály Antal, aki évekig irányította a legendás helyet. Akkor még teljesen rapszodikus volt a forgalom az autópályán, a statisztikai adatok szerint csupán napi 5-8000 autó fordulhatott meg rajta, ez a szám ma már minimum a tízszerese, azaz egy forró nyári napon közel 100 000 autó is áthaladhat az M7-esen. –„Örömmel vettük észre, hogy hamar felfigyeltek ránk, mint a Budapestről Balatonra vezető út első és akkor még egyetlen pihenőhelyére. Sokan visszatérő vendégek lettek, ismerősként üdvözölhettünk családokat, üzleti ügyekben utazókat egyaránt. Ekkor készült először a
cukrászüzemünkben, Kovács Ferencné Erzsike jóvoltából az ikonikus fahéjas csigánk, amelyért sokan még ma is beugranak hozzánk, hiszen azóta is az eredeti recept szerint készítjük.”
Bár az elmúlt öt évtized számos fordulópontot hozott: 2009-ben például új épületbe költözött az étterem, helyet biztosítva egy gyorséttermi lánc új egységének is, majd 2017-ben teljeskörű építészeti és márkafrissítésen esett át, és M7 Bisztró néven folytatta a működést.
Állandó kínálat és megújulás kéz a kézben
Bár sok minden változott, a vendégek hűsége és ízlése ismerős maradt. „A péktermékek közül nem csupán a fahéjas csiga, de a sajtos pogácsa, virslis roló és a túrós batyu is az első naptól kezdve a kínálat része. Vannak örök kedvencek, amelyek nem maradhatnak el, így az étlap alappillérei közé tartozik az erőleves májgombóccal, a babgulyás, és természetesen a rántott sertésborda és a magyar konyha egyik fő jelképe, a sertés- és marhapörkölt is” – sorolja Attila.
Az M7 Bisztró közönsége elsősorban a házias ízeket keresi; utazás közben pihenőt tartva, a városból kiruccanva, vagy éppen munkaidőben a környező fehérvári iparnegyedből érkezve. Az étterem saját statisztikája szerint a vendégek egyharmada Székesfehérvárról, illetve egy másik harmada a fővárosból érkezik.
Találkozás a Costes Csoporttal – jövőépítés új dimenzióban
A jubileumi év különleges mérföldkövet is hozott: elindult egy stratégiai együttműködés a hazai gasztronómia egyik legismertebb szereplőjével, a Costes Csoporttal. A kapcsolat egy Forbes Business Club eseményen indult, ahol a Costes Csoport vezetője előadást tartott, a hallgatók között pedig ott ült Szakály Attila is. A találkozásból szakmai partnerség lett.
“Az M7 Bisztró kapcsán is erősen hiszünk abban, hogy közösen egy olyan üzleti modellt alakíthatunk ki, amely hosszú távon fenntartható és értékteremtő mindkét fél számára. A Kádár étkezde, a Kismező és a VIBE megnyitása után az M7 Bisztróval való együttműködés sem tűnt első látásra kézenfekvőnek, hiszen itt nem egy sztárséf köré épülő konyháról és nem csúcsgasztronómiáról van szó, de a lokáció, a szakmai elhivatottság és az 50 évnyi tapasztalat meggyőző volt” – fogalmazott a Costes Csoport képviseletében Tóth-Harsányi Kornél.
Tudás, ami új szintre emelhet egy más műfajú éttermet is
A Costes nem csak márkákat vásárol, hanem tudást, rendszert és kapcsolatokat is átad. Jelenleg az együttműködés első fázisát egy átfogó stratégiai átvilágítás jellemzi. A cél egy olyan üzleti modell kialakítása, amely hosszú távon fenntartható és értékteremtő lehet mindkét fél számára.
Hogy a jövőben ez kiegészül-e azzal, hogy a Costes Csoport tulajdonosi részt is szerez az autópálya melletti bisztróban, az jelenleg még alakulóban van.
„A jövő legnagyobb kérdése talán nem is az, hogy miben kell fejlődni, hanem az, hogyan lehet egyszerre megőrizni a múlt értékeit és folyamatosan megújulva alkalmazkodni a jövőhöz. Ez az, amire most együtt keressük a választ, első körben pedig közösen alakítjuk ki az 50 éves fennállás méltó megünneplését, szóval az év folyamán még számos régi és új meglepetéssel, visszakacsintással és
friss élménnyel is tudunk szolgálni a hozzánk látogatóknak ” – zárja gondolatait Szakály Attila.