BESZÉLGETÉS ZÓLYOMI ZSOLTTAL ILLATVÁLASZTÁSRÓL
Rúzs és más: – Hogyan tudjuk eldönteni, hogy a sok újdonság közül melyik parfümöt emeljük le a polcról?
Zólyomi Zsolt: – Amikor parfümökről beszélünk, nincs értelme semmilyen általánosításnak: a sztenderd marketing kategorizálásokat el kell felejteni! A mai világban rendkívüli módon felgyorsult a termékkibocsátás, megszűnt a termék- és márkahűség, nagyon erőteljes reklámokkal, celebritásokkal népszerűsítik az újdonságokat. A reklámok képi világának általában nincs semmi köze az illathoz, annak összetevőihez, történetéhez, sokkal inkább a figyelemfelkeltő fantáziaelemek dominálnak.Ember legyen a talpán, aki ki tudja bogozni, mit akar jelenteni a reklám és valójában milyen illatot rejt a sok körítés. Azután ott van az összetevők piramisa – nos, ez sem elég informatív, hiszen az összetevők túlnyomó többsége nem valódi, szintetikus illat. Amikor a vásárló belép a parfümériába, szinte ráömlik a sok új illat – évi 4-500 parfümújdonságról beszélünk! Lehetetlen küldetésnek tűnik kiigazodni köztük, jól jönne a szakértő segítség. A gond ott kezdődik, hogy az eladók sem értenek hozzá. Nemcsak hazai, de nemzetközi szinten is felértékelődött a szakmai hozzáértés. Ha tehetjük, keressük az idősebb, tapasztaltabb eladókat, akik jobb termékismerettel rendelkeznek a gyakran cserélődő fiatalokkal szemben. A megfelelő illat kiválasztásánál alapvető fontosságú a kommunikáció: mit szeretne a vásárló, mit vár el az illattól, milyen parfümöket használ. Ha a hozzáértő megismeri a vevő ízlését, könnyen tud neki valami újat ajánlani.
R&M– Milyen szabályokat kövessünk az illat kiválasztásánál?
Z.ZS.- Parfümöt reggel vagy délelőtt érdemes választani, amikor még nincs tele a parfüméria levegője illatokkal. Az eladó segítségével válasszunk ki 5-6 illatot, fújjuk be velük az illatkártyákat és álljuk meg másfél percig, hogy nem szagoljuk meg őket. Ennyi időre van ugyanis szükség ahhoz, hogy elpárologjon a papírról az alkohol. Közben sétáljunk ki a parfümériából és módszeresen szagoljuk végig a parfümöket, majd szűkítsük a kört két illatra, melyeket azután próbáljunk ki a bőrünkön. A csuklóra fújva ismét várjunk egy ideig: bő félórába telik, amíg a bőrre puhul a parfüm és ekkor válik érezhetővé a szívjegy, mely az illat igazi testét adja. Ezután már nyugodt szívvel visszamehetünk kiválasztani a testillatunkkal harmonizáló parfümöt.
R&M- Merjünk ajándékba venni parfümöt?
Z.ZS.- Amennyiben van rá lehetőségünk, hogy a megajándékozandó polcáról elemeljük a parfümjeit és magunkkal vigyük a parfümériába, egy jó szakember ezek alapján látja, milyen illatkörben mozog az illető és milyen az ízlése, így jó eséllyel ki tud választani egy új megfelelőt.
R&M– Melyek a legalapvetőbb elvárások egy parfümmel szemben?
Z.ZS.- Az illatokban egyszerre keresünk érzelmi biztonságot és izgalmat. Igazából mindannyian olyan illatra vágyunk, amely boldog gyerekkori pillanatainkat idézi meg. Ami a parfüm tulajdonságait illeti, idehaza fő szempont a tartósság, pedig egy parfümnek nem feltétlenül célja, hogy másfél napig tartson. Például a könnyű, hígabb nyári illatokat nagyobb kiszerelésben érdemes megvenni és másképp is kell használni őket. Fújjunk ki egy illatfelhőt és zuhanyozás után, még nedves testtel sétáljunk bele. Jó érzés, hogy az egész test illatos lesz és a ruha sem lesz foltos.
R&M- Mitől nőies illetve mitől férfias egy illat?
Z.ZS.- Véleményem szerint a modern parfümipar már ott megbukik, hogy a parfümériába lépve külön polcokon sorakoznak a női- és férfiillatok. A történelem során, az ókorban például, éppen a férfiak illatosították magukat harsány virágillatokkal. Egyébiránt ma is ez a tendencia – egyre több virágos jegy bukkan fel a férfiaknak szánt kompozíciókban, csak ezt nem kommunikálják nyíltan. Van ugyan kultúrája, hogy egy európai férfi nem akar jázminillatban úszni, ugyanakkor mivel a testillat határozza meg a parfüm illatát, gyakran épp egy nőies kompozíció emeli ki a férfias jelleget. Fontos, hogy ne hagyjuk magunkat a reklámok által befolyásolni, hanem a testillatunkhoz illő kompozíciót válasszunk – hogy azt a marketingesek adott esetben a nőknek vagy férfiaknak szánták, nincs jelentősége.
R&M- Gyakran érezni az utcán feltűnő, már-már agresszív illatot.
Z.ZS.- Magyarország közelmúltjában olyan luxusdeficit alakult ki, hogy most, amikor megvan rá a lehetőségünk, extrém, feltűnő módon akarjuk magunkat megmutatni, például harsány illatok által. Pedig a kevesebb, több! Attól, hogy magunkon nem érzünk egy illatot, még mások érzik.
R&M- Sokan vásárolnak parfümöt az aluljáróban vagy piacokon illegális forgalmazóktól. Ez mennyire kockázatos?
Z.ZS.- 50% rá az esély, hogy hamis áruba nyúlunk, amelyekben gyakran találhatók veszélyes, egészségkárosító anyagok. Az eredeti parfüm 200 alapanyagához képest a hamisítványokba jó, ha tizenötöt beletesznek, éppen annyit, amennyi a fejillat utánkeveréséhez szükséges. Így az első szaglásra megtévesztő illat fél óra múltán gyakorlatilag szertefoszlik. Hogy még élethűbb legyen, a karton és az üveg sokszor eredeti.
R&M- A parfümünket nemcsak mi szagoljuk…
Z.ZS.- …hanem a párunk is. Kétszereplős műfaj: nem elég hogy nekünk tetszik, a partnerünknek is tetszenie kell. Ha van rá mód, az általunk kiválasztott parfümöt szagolja meg kedvesünk is a bőrünkön a felvitel után félórával. Lehet, hogy emiatt csak egy nappal később tudjuk megvásárolni az illatot, de megéri, mert senkit nem ér csalódás a későbbiekben.
Zólyomi Zsolt orr, a Le Parfum parfüméria tulajdonosa
ZÓLYOMI ZSOLT TIPPJEI
– Ne szagoljunk kávéba parfümszagolgatás közben. A kávé 4000 fajta illatos molekulából áll, ahelyett, hogy segítene, kifárasztja az orrot!
– Nem érdemes azért megvenni egy parfümöt, mert valaki máson tetszett – nem túl nagy az esélye, hogy rajtunk is jó lesz.
– Sok parfümnek többféle hígítási sora és változata található a polcokon – előfordul, hogy a kompozíció is eltér az eredeti illattól, ahogyan a kiegészítők (parfüm testápoló, -tusfürdő) illata is sokszor hasonló, mégsem ugyanaz, ezért vásárlás előtt ki kell próbálni.
– Ha a tusfürdő, testápoló vagy dezodor teljesen eltér a parfümtől, a végeredmény igen zavaró lehet. Figyeljünk oda, hogy legalább alapszinten legyen köze az említett termékeknek a parfümünkhöz.
– A parfüm a forró pontokra helyezendő, vagyis oda, ahol az erek közel vannak a bőrhöz. Ilyen pontok a csukló, a nyaki verőerek, a fül mögötti bőrfelszín, a térd- és könyökhajlat, köldök, lágyék. Fontos, hogy nagyon keveset vigyünk fel!