Post Image

VESZÉLYES ÜZEM A VÁROSI KERÉKPÁROZÁS!

Rúzs & Más / 2018-09-18

Ahogy az időjárás megengedi megjelennek a biciklisták az utakon és egészen a téli szezonig számottevő szereplői a városi közlekedésnek – valamint a baleseti ügyeleteknek. A KSH országos közlekedési baleseti adatai alapján 2017-ben minden tizedik sérüléssel járó baleset írható a kerékpárosok számlájára, összesen 1648. Könnyű sérüléssel járt az összes kerékpáros baleset 57,45%-a, súlyos sérüléssel 28,33%, sérüléssel nem járó balesetként 11,36%-ot regisztráltak, 2,87% pedig halállal végződött.
A leggyakoribb sérülés a tompítás miatti kulcscsont-, kar-, alkar- és kéztörés. Akinek a kezével nem sikerül tompítani az esést, annak fej-, és fogsérülése lehet, illetve gyakoriak a lábsérülések is. Gyakori a zúzódás, illetve ínsérülés, ami sokszor töréssel együtt fordul elő.

„A Balaton kerülő túrák elterjedtté válása miatt gyakoriak a túlterheléses térdfájdalmak is. A hosszabb túrák miatt ősszel 20-30%-al megnő a túlterheléses térdfájdalommal jelentkezők száma Fürdőgyógyászati centrumunkban.” meséli Molnár Ágnes a SmileyMed vezetője.

Hogyan kerülhetjük el azt, hogy nyári kalandunk gyógykezeléssel végződjön?

A balesetek megelőzésében a KRESZ betartása, és a körültekintő közlekedés rendkívül nagy szerepet játszik. Nagyobb odafigyeléssel a közlekedésben sok problémát megelőzhetnénk.
A túlerőltetéses térdfájdalmaknak számos oka lehet. A térdfájdalom jelentkezhet a térd elülső, hátsó, belső, és külső részén is. A túlerőltetést arról ismerhetjük fel, hogy a fájdalom jelentkezését nem előzte meg semmilyen sérülés.

Mit tehetünk?
A legfontosabb aranyszabály, hogy a fájdalom jelentkezésekor rögtön tartsunk egy-két nap pihenőt és gondoljuk végig a következőket:
– Változtattunk-e a biciklin valamit a túra előtt? Pl. pedál hajtókar cseréje.
– Megfelelően van-e beállítva a nyereg és a pedál egymáshoz képest? Jó dőlésben van-e a nyereg?
– Ha klipszes a biciklink, állítottunk-e rajtuk valamit indulás előtt? Nem kopottak-e a stoplik a cipőnkön?
– Előkészítettük-e a túrát felkészítő edzéssel, vagy hirtelen vállaltunk túl sokat? Volt-e olyan régi sérülésünk, amit nem kezeltünk még ki?

A nyereg és pedál beállítása akkor megfelelő, ha 100-110 fok között nyújtjuk ki a lábat tekerés közben, és a nyergen ülve nem tudjuk letenni a lábainkat. A stoplik kopásának következménye belső vagy külső térdfájdalom – a tekerés közben elforduló láb miatt – aszerint, hogy kifelé vagy befelé fordul el a lábszár. Helyes beállításukhoz üljünk le egy asztal szélére lelógó lábakkal. Ugyanilyen helyzetben kell lennie a lábaknak a pedálon is.

Ha elhanyagoltuk a felkészítő edzést, esténként nyújtsuk meg az izmainkat, és masszírozzuk át a lábakat bemelegítő kenőccsel. Ha fájdalmas pontokat találunk, tartsuk nyomva őket addig, amíg a fájdalom enyhül. Koncentráljunk a masszírozással a comb, és a térd külső oldalára és a vádli izmaidra.

Indulás előtt melegítsük be izmainkat néhány egyszerű gyakorlattal. Próbáljuk meg a lendület ellenére a sebességünket 20 km/óra alatt
tartani, mert efelett bekapcsolnak a törzs izmai is, és derékfájdalom lehet a „jutalmunk”. Lassabban emeljük a napi adagodat, és hagyjuk ki a nagyobb emelkedőket.

Ha fentiek nem mulasztották el a térdfájdalmat, keressünk fel minél hamarabb egy szakembert – szakorvost, vagy gyógytornászt – mivel a háttérben lévő folyamatokat tisztázni kell (nincs-e olyan sérülés, amit nem vettünk észre). Az idő múlásával az aszimmetrikus izomműködésből adódó panaszok rögzülhetnek, és kopásos folyamatokat indíthatnak el az ízületekben.

városi kerékpározás veszélyei, SmileyMed, Rúzs és más

VESZÉLYES ÜZEM A VÁROSI KERÉKPÁROZÁS!
5 (100%) 2 votes

Kapcsolódó bejegyzések